Brunsten » Brownstone Institute-artiklar » Faktagranskare, kolla dig själv

Faktagranskare, kolla dig själv

DELA | SKRIV UT | E-POST

I två artiklar på denna webbplats på november 13 och mars 18, förklarade Andrew Lowenthal de intima kopplingarna i Virality Project mellan den amerikanska regeringen, Stanford University och Big Tech, för att upprätthålla Covid-ortodoxi via Censur Industrial Complex. En liknande samverkan har verkat i Australien men inte, så vitt vi vet, som ett initiativ från säkerhetsstaten.

Detta är den ABC RMIT faktakontrollenhet. Den är värd gemensamt av Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT) som mestadels är en offentligt finansierad institution och det offentliga TV-bolaget Australian Broadcasting Corporation (ABC) som är helt finansierat av staten. Det beskriver sig själv ganska grandiost som ett partnerskap som kombinerar "akademisk excellens och det bästa av australiensisk journalistik för att informera allmänheten genom en oberoende opartisk röst." Detta skryt har bidragit till att ge rimlig täckning för att upprätthålla ortodoxin i det medicinska etablissemanget som lider av villfarelsen att det är den enda källan till medicinsk vetenskaplig sanning.

Den självviktiga pretentiösheten punkterades i veckan. Under en radio intervju med 2GB-värd Ben Fordham den 18 mars, affärsman sa Dick Smith, "Inget land har någonsin kunnat driva helt på förnybar energi – det är omöjligt." Han sa detta i samband med att han förespråkade att kärnkraft ska läggas till Australiens energimix.

Faktakontrollen

ABC RMIT Fact Check undersökte omgående detta och bedömdes att "experter konsulterade av RMIT ABC Fact Check föreslog att Mr Smiths uttalande inte stämmer."

I en uppföljande intervju på 2GB den 25 mars var Smith arg. "Hela dokumentet är fullt av desinformation och lögner, det är utformat för att misskreditera mig. Helt äckligt”, sa han till Fordham. Han krävde omedelbara rättelser från det skattebetalarnas finansierade programföretagets faktakontrollenhet och hotade förtalsåtgärder i övrigt eftersom domen var skadar hans trovärdighet

amerikansk krönikör Michael Shellenberger, som spelade en central roll i att bryta Twitter-filer berättelse, sa:

Den australiska regeringen kräver att X, Facebook och andra sociala medieföretag censurerar innehåll som deras faktagranskare säger är felaktigt. Men nu har en av regeringens främsta faktagranskare ertappats med att sprida desinformation om förnybara energikällor och kärnkraft.

X ägare miljardär Elon Musk gick med och skrev att "Att ha statliga 'faktagranskare' är ett stort steg i riktning mot tyranni!"

Bisarrt nog, för att stödja sin negativa dom över Smith, citerade faktakontrollen Stanford Universitys professor Mark Jacobson att Kalifornien hade "kört på mer än 100 procent WWS [vind-vatten-sol] i 10 av de senaste 11 dagarna mellan 0.25 och 6 timmar per dag.” På samma sätt citerade faktakontrollen en prognos från den australiensiska energimarknadsoperatören att förnybara energikällor kommer att kunna möta hela efterfrågan på den nationella elmarknaden till 2025, "om än under korta tidsperioder (till exempel 30 minuter)."

Detta visar på grova läsförståelseproblem. Eller är det grundläggande matematik? Om Kalifornien har förlitat sig på förnybar energi i mellan 0.25 och 6 timmar per dag, bekräftar det helt klart Smiths påstående, för förnybara energikällor kunde inte hantera energibehovet mellan 18 och 23.75 timmar per dag. Dessutom, hävdade Smith senare, kan Kalifornien dra på egen hand och två andra staters kärnkraft som baslast reservkraft till förnybara energikällor. En kapacitet på 30 minuter indikerar inte heller förmågan att möta Australiens elbehov 24/7 under 365 dagar om året.

Spridningen av faktagranskare

Faktacheckbranschen kom till sin rätt under Covid-åren, blev populär och ökade i ett antal organisationer och individer. Men de opererade vanligtvis med liten insyn och tydlighet när det gäller faktagranskarnas referenser och deras kvalifikationer för att döma mellan världskända experter som gör konkurrerande påståenden. Bestridande är trots allt normalt i vetenskaplig diskurs. Allt som inte kan ifrågasättas utan endast förlitar sig på auktoritet är dogmer, inte vetenskap.

Ett bra exempel på detta syndrom gavs till denna webbplats den 27 mars av Peter Götzsche, medgrundare av Cochrane Collaboration och professor i klinisk forskningsdesign och analys vid Köpenhamns universitet, som har publicerat mer än 97 artiklar i de "fem stora" medicinska tidskrifterna (JAMA [Journal of American Medical Association], Lansetten, New England Journal of Medicine, British Medical Journaloch Annals of Internal Medicine).

Gøtzsche hade producerat en video av ett samtal han hade med professor Christine Stabell Benn, "en av de mest framstående vaccinforskarna i världen." Själva Bruten medicinsk vetenskap webbplats, video- (publicerad i oktober förra året) beskrivs så här:

I det här avsnittet diskuterar Peter C Gøtzsche med professor Christine Stabell Benn forskningen som har visat att levande, försvagade vacciner minskar den totala dödligheten med mycket mer än vad deras specifika effekter skulle förutsäga; att icke-levande vacciner ökar den totala dödligheten; att ordningen i vilken vaccinerna ges har betydelse för dödligheten; vad är skadorna av Covid-19-vaccinerna; och varför de överanvänds.

Efter läsning Martin Kuldorffs berättelse i Stadsjournal den 11 mars av hur han sparkades av Harvard University, beslutade Gøtzsche att testa YouTube och lägga upp videon den 24 mars. Den togs ner inom en timme för att ha brutit mot dess medicinska desinformationspolicy. De överklagade men efter att ha "granskat ditt innehåll noggrant" bekräftade YouTube att det bryter mot vår policy för medicinsk felaktig information. Gøtzsche var mycket imponerad av att YouTube-faktagranskare kunde göra en noggrann och grundlig granskning av ett 54-minuters samtal, som involverade två internationellt framstående medicinska experter, på mindre än en timme.

Är det konstigt att faktagranskare snabbt misskrediterades av flera skäl. De tog officiella påståenden från regeringar och WHO som auktoritativa och sanna. Detta skapade några roliga flip-flops när berättelsen om Covid förändrades med respekt, till exempel, till det troliga ursprunget till coronaviruset på Wuhans våta marknad eller forskningslaboratoriet i Wuhan Institute of Virology som ligger bara några kilometer bort. Även med avseende på påståenden om att vaccinerna stoppar infektion, överföring och död.

För det andra visades faktagranskare ha en uttalad vänsterliberal partiskhet. För det tredje visade sig deras arbetssätt vara att fråga olika experter om deras reaktioner på de påståenden som undersöktes och sedan ställa sig på experternas sida som ställde sig i linje med sin egen partiskhet. För det fjärde och viktigast av allt, när Facebooks försvar i december 2021 utmanades i domstolen var det faktakontrolluttalanden var skyddade ”åsikter” under det första tillägget.

Thorsteinn Siglaugsson var oerhört noggrann i att skissa typologin för faktakontrolltekniker. Skapa ett strågubbsargument som lätt kan slås ner. Påstå att ett påstående inte stöds av bevis, ifrågasätts av andra experter, saknar sammanhang, är vilseledande eller bara delvis är sant, etc. Delta i ad hominem attacker mot personen snarare än med deras bevis och argument.

ABC RMIT faktakontroll, kontrollera dina egna fakta

Smith påpekar att faktagranskaren aldrig kontaktade honom. Han kunde ha berättat för dem att han pratade om det totala energibehovet, inte bara elbehovet. Professor Jacobson berättade för Fact Check att fyra länder drar 100 procent av sitt elkraftbehov enbart från förnybara energikällor: Albanien, Bhutan, Paraguay och Nepal.

Det första att notera är att även elförbrukningen per capita i de fyra länderna är avsevärt lägre än i Australien som en avancerad industriell ekonomi (Figur 1).

För det andra är inget av de fyra länderna en ökontinent utan möjlighet att ansluta till ett geografiskt bredare energinät för att kompensera för brister i nationella energibehov. År 2021 tillgodosågs 24.1 procent av Albaniens, 27.6 procent av Nepals och 10.1 procent av Paraguays energibehov från import.

För det tredje, enligt Vår värld i data, andelen av elproduktion från förnybara energikällor för Paraguay var 99.88 procent 2021, och för de återstående tre var 100 procent. Men kraften till elnätet utgjorde endast 22, 41, 13 och 38 procent av den totala energiförbrukningen i Albanien, Bhutan, Nepal respektive Paraguay.

Figur 2 visar energimixen för tre länder med hjälp av data från Internationella energibyrån (Bhutans är inte tillgängligt från den källan).

Nepal

Jag skulle vilja titta närmare på Nepal, av en enkel anledning. Jag föddes och växte upp i delstaten Bihar bara 20-30 km från gränsen till Nepal som är en öppen gräns för medborgare i de två länderna. Följaktligen är jag väl förtrogen med livet och samhällena på båda sidor om gränsen. Liksom människor i norra Bihar saknar många nepaleser tillgång till elektricitet och är mycket beroende av ved, jordbruksavfall och dynga med höga CO2-utsläpp för sina dagliga matlagnings- och uppvärmningsbehov.

På samma sätt driver fossila bränslen på båda sidor om gränsen majoriteten av transporter och dieselgeneratorer används vanligtvis som en kraftkälla för att kompensera för opålitlig elförsörjning i nätet. På tal om det, ett vanligt klagomål från lokala indier är att Nepal importerar mycket av den elektricitet som produceras i Indien trots att Indiens egna kraftbehov inte uppfylls fullt ut.

Med andra ord, slutsatserna från ABC RMIT Fact Check var missvisande, saknade sammanhang och gjorde falska påståenden om vad Dick Smith hade sagt i sin intervju. Bra att se att trots upprepad insisterande på att den stod vid sitt arbete, sent den 26 mars Faktakontrollenheten bad Smith om ursäkt och ändrade sin rapport.

Men detta ställer snarare frågan. Efter att ha stått fast vid sin dom i över en vecka, spände ABC sig efter att ha fått ett brev från Smiths advokater. Han är både en offentlig person med tillgång till media och politiker och mycket förmögen. Grundaren av den framgångsrika australiensiska-nyazeeländska detaljhandelskedjan Dick Smith Electronics, hans statliga utmärkelse inkluderar den högsta nivån av civilt erkännande, Companion of the Order of Australia (AC), som tilldelades 2015. Nittio-nio procent av australierna saknar hans räckvidd och förmåga att utfärda trovärdiga juridiska hot och riskera penning. Följaktligen är det osannolikt att hans seger, i sig själv, kommer att få slut på ABC:s attitydproblem med rötter i arrogans, hybris och självgodhet.

An tidigare version av detta publicerades i  Epoch Times Australien mars 27.



Publicerad under a Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell licens
För omtryck, vänligen ställ tillbaka den kanoniska länken till originalet Brownstone Institute Artikel och författare.

Författare

  • Ramesh Thakur

    Ramesh Thakur, seniorforskare vid Brownstone Institute, är en tidigare biträdande generalsekreterare i FN och emeritusprofessor vid Crawford School of Public Policy, Australian National University.

    Visa alla inlägg

Donera idag

Ditt ekonomiska stöd från Brownstone Institute går till att stödja författare, advokater, vetenskapsmän, ekonomer och andra modiga människor som har blivit professionellt utrensade och fördrivna under vår tids omvälvning. Du kan hjälpa till att få fram sanningen genom deras pågående arbete.

Prenumerera på Brownstone för fler nyheter


Handla Brownstone

Håll dig informerad med Brownstone Institute